Welkom, Gast. Je bent niet ingelogd.

2 HDD's

Teries
Wooha!
Geplaatst op: 02 Dec 2009, 18:18
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Heb dus laatst een pc samengesteld op internet en wacht nu nog op de verzending.
Heb het samen met een vriend van me gedaan omdat die er verstand van zou hebben.
Hij heeft me toen 2 HDD's laten bestellen omdat dit volgens hem sneller zou werken. Het was dan zijn bedoeling dat ik op de ene HDD alleen maar programma's plant en op de andere HDD alleen bestanden.

Nou is mijn vraag aan jullie, is dit nou werkelijk zo?
Heb het maar gewoon aangenomen van die vriend omdat ik dacht van m'kay hij zal er wel verstand van hebben. Later hebben mensen dit echter allemaal tegen gesproken.

Wie van heeft het antwoord voor mij?

Thaan
Aka "Gerwin"
moderator
Geplaatst op: 02 Dec 2009, 18:37
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

In theorie is er wel wat voor te zeggen.
In de praktijk ga je het voor geen fuck merken.

Zorg gewoon dat zodra die PC binnen is, je hem langs laat komen, en je hem die 2 harde schijven in RAID0 laat draaien. Daar ga je wel zeker prestatiewinst van krijgen, die ook zeker duidelijk merkbaar is. Mits je een onboard raid controller hebt.

Teries
Wooha!
Geplaatst op: 02 Dec 2009, 19:22
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Wat doet RAID0 dan?
Nog nooit van gehoort

sandr
aka Chuck Norris
Geplaatst op: 02 Dec 2009, 19:27
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Teries schreef:

Wat doet RAID0 dan?
Nog nooit van gehoort

Provides improved performance and additional storage but no redundancy or fault tolerance. Because there is no redundancy, this level is not actually a Redundant Array of Inexpensive Disks, i.e. not true RAID. However, because of the similarities to RAID (especially the need for a controller to distribute data across multiple disks), simple stripe sets are normally referred to as RAID 0. Any disk failure destroys the array, which has greater consequences with more disks in the array (at a minimum, catastrophic data loss is twice as severe compared to single drives without RAID). A single disk failure destroys the entire array because when data is written to a RAID 0 drive, the data is broken into fragments. The number of fragments is dictated by the number of disks in the array. The fragments are written to their respective disks simultaneously on the same sector. This allows smaller sections of the entire chunk of data to be read off the drive in parallel, increasing bandwidth. RAID 0 does not implement error checking so any error is unrecoverable. More disks in the array means higher bandwidth, but greater risk of data loss.

Te lam om het zelf uit te gaan leggen .

[Laatst bewerkt door sandr op woensdag 2 december 2009, om 19:28]
Frenk
Non-Octo
Geplaatst op: 02 Dec 2009, 19:34
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Teries schreef:

Wat doet RAID0 dan?
Nog nooit van gehoort

[url]http://tinyurl.com/yhuadps[/url]

Sharp
:')
moderator
Geplaatst op: 02 Dec 2009, 19:41
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Teries schreef:

Wat doet RAID0 dan?
Nog nooit van gehoort

Je hdd's staan in array zegmaar, en elk bestand wordt verdeelt over je hardeschijven (hoe meer, hoe vaker een bestand wordt "geknipt". Anyway, theoretisch 2x zo snel

Teries
Wooha!
Geplaatst op: 02 Dec 2009, 20:10
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Aight, chill ^^

Thaan schreef:

[...]
Mits je een onboard raid controller hebt.

Maar wat is dat met een onboard raid controller dan?

Sharp
:')
moderator
Geplaatst op: 02 Dec 2009, 20:16
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Dat je mobo RAID moet ondersteunen.

Teries
Wooha!
Geplaatst op: 02 Dec 2009, 21:30
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Sharp schreef:

Dat je mobo RAID moet ondersteunen.

http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=215521

Doet ie dat?

Twisted
je zwarte moer
Geplaatst op: 03 Dec 2009, 01:23
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Onboard raid stelt imo niet veel voor, aangezien Teries er al niet veel verstand van heeft is het niet egt nuttig om een dure Raid controller aan te schaffen.
Dit wil nog niet zeggen dat 2 aparte schijven niet sneller zijn.
Ligt er ook aan wat voor schijven bv een Raptor als OS schijf
heeft wel degelijk nut.

gr

Thaan
Aka "Gerwin"
moderator
Geplaatst op: 03 Dec 2009, 11:56
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Komop zeg, beetje eigen inzet.
OF je leest de naam van dat ding.
ASUS M4A78-HTPC - Moederbord - micro ATX - AMD 780G - Socket AM2+ - UDMA133, Serial ATA-300 (RAID)

OF je doet ctrl + F en je zoekt op die pagina naar RAID, en dan zie je achter storage controller dat er RAID bij staat.
Gewoon je gozertje dat laten doen, kan 'ie tenminste nog íets van z'n claims waarmaken.

Twisted
je zwarte moer
Geplaatst op: 03 Dec 2009, 13:00
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Maar waarom zelf een pc samen stellen als je er de ballen verstand van hebt?
Als je dan toch goedkoop wil doen ga je naar aldi koop je zon medion hok met een i7

Varesh
Geplaatst op: 03 Dec 2009, 13:09
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Twisted schreef:

Maar waarom zelf een pc samen stellen als je er de ballen verstand van hebt?
Als je dan toch goedkoop wil doen ga je naar aldi koop je zon medion hok met een i7

Mja.. maar mensen willen kwaliteit.. je kunt me niet zeggen dat de ALDI kwaliteit heeft ? 0.o

Frenk
Non-Octo
Geplaatst op: 03 Dec 2009, 13:20
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Varesh schreef:

[...]
Mja.. maar mensen willen kwaliteit.. je kunt me niet zeggen dat de ALDI kwaliteit heeft ? 0.o

O? Ze maken geen componenten zelf, dus lijkt me beetje sterk

Darkmystery
Indeed.
Geplaatst op: 03 Dec 2009, 14:19
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Frenk schreef:

[...]
O? Ze maken geen componenten zelf, dus lijkt me beetje sterk

De componenten die ze gebruiken, zijn meestal niet (vrijwel nooit) van de beste kwaliteit, maar een B, of C merk. Het verschil tussen Coca Cola en Highway cola.

sandr
aka Chuck Norris
Geplaatst op: 03 Dec 2009, 16:39
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Varesh schreef:

[...]
Mja.. maar mensen willen kwaliteit.. je kunt me niet zeggen dat de ALDI kwaliteit heeft ? 0.o

Aldi ijsthee is kwaliteit

Tijn
;-D
Geplaatst op: 03 Dec 2009, 16:42
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Darkmystery schreef:

[...]

De componenten die ze gebruiken, zijn meestal niet (vrijwel nooit) van de beste kwaliteit, maar een B, of C merk. Het verschil tussen Coca Cola en Highway cola.

Dan heb je het over het moederbord/geheugen neem ik aan?
Intel i5, Nvidia GT240, tsjonge wat een slechte kwaliteit zeg..

Ze geven er 3 jaar garantie op, dit doe je denk ik alleen als je vertrouwen hebt in je product

sandr schreef:

[...]
Aldi ijsthee is kwaliteit

--
On:
Hier lees ik net dat een RAID array sequentieel (kopieren) wel versneld, maar de accestime lager kan liggen; wat er dus voor zorgt dat de "Windows Ervaring" er niet sneller op wordt.

for wanting faster access times however... the less hdds you have, the better (with a single hdd giving the fastest average access times)

for instance:
- a single 160GB hdd might give you an average access time of 10 ms
- 2 160GB hdds in raid 0 might then give you an average access time of maybe 12 ms
- 3 160GB hdds in raid 0 might then give you an average access time of maybe 15 ms

so the more hdds you have in a raid 0 array, the longer it will take for the files that need to be accessed to be found (because there are that many more hard drives to have to search through for what you need)... before the faster sustained transfer rates can begin to take place

[Laatst bewerkt door Tijn op donderdag 3 december 2009, om 16:44]
Sharp
:')
moderator
Geplaatst op: 03 Dec 2009, 20:48
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Alsof je 2 ms merkt

tttommeke
Geplaatst op: 03 Dec 2009, 22:21
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Sharp schreef:

Alsof je 2 ms merkt

In een bedrijf wel, bij thuisgebruik kan je evengoed het softwarematig doen.

Thaan
Aka "Gerwin"
moderator
Geplaatst op: 03 Dec 2009, 23:26
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

tttommeke schreef:

[...]

In een bedrijf wel, bij thuisgebruik kan je evengoed het softwarematig doen.


Dat is wel héééél kort door de bocht

Wat als dat bedrijf alleen maar mailtjes stuurt met Outlook en Word bestandjes opent?

Tijn
;-D
Geplaatst op: 04 Dec 2009, 14:48
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Sharp schreef:

Alsof je 2 ms merkt

Waarom een raidopstelling maken dan
Voor sequentiele snelheid bij dingen inladen?

Kan je beter zoals hij al voorstelde 1 gebruiken voor systeem en de andere voor programma's; zodat hij met 2 schijven tegelijk verschillende dingen kan laden

Sharp
:')
moderator
Geplaatst op: 04 Dec 2009, 17:50
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

2x 500gb in RAID0 is theoretisch echt 2x zo snel vergeleken met dezelfde hdd van 1TB gewoon 1 zegmaar .

Tijn
;-D
Geplaatst op: 04 Dec 2009, 19:23
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Sharp schreef:

2x 500gb in RAID0 is theoretisch echt 2x zo snel vergeleken met dezelfde hdd van 1TB gewoon 1 zegmaar .

niice

📫

Nieuw privébericht

🔥

Registreren


Login