Welkom, Gast. Je bent niet ingelogd.

Bottleneck, maar in welke mate?

Paul
Geplaatst op: 19 Feb 2009, 16:19
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Hallo iedereen,
Ik ben van plan om binnenkort eens mijn oude PC up te graden. Het heeft gelukkig een PCI-E slot(weliswaar 1.0, maar dat maakt niet veel uit), met daarin een X1300(een baggerkaart, kan niet eens Far Cry uit 2004 echt speelbaar draaien) en een Amd 3500+(geen dual core dus).
Ik ben van plan hier(in de oude PC dus) een nieuwe videokaart in te steken, en dan in 2010 een gehele nieuwe kast met i7/i5 processor te kopen, en dan die videokaart over te zetten.
Wel nu is dan dus mijn vraag: bottleneckt de CPU een HD4850/4830 zó erg dat niks meer speelbaar is, of is het nog redelijk te doen bij GPU intensieve games? Ik ben van plan wat call of duty 4 en 5 te spelen, en de half-life 2 games met een fatsoenlijke framerate(ik heb het hier over HL2 en HL2: episode 1). Eventueel Crysis, want die is namelijk ook erg GPU-intensief.

Ik ben bang dat mijn vermoeden werkelijkheid is(niks draait meer met zo'n processor), maar toch.
Oja, voeding en geheugen worden natuurlijk ook geüpgraded.
En dan koop ik eind 2009/begin 2010 de (goedkopere) i7 of i5 processor met kast, mobo en geheugen, en haal ik de rest uit de dan al heel oude PC.

[Laatst bewerkt door Paul op donderdag 19 februari 2009, om 16:24]
Kosty
Geplaatst op: 19 Feb 2009, 17:14
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Ik speelde HalfLife 2 op een Athlon 64 3200+ met 512mb RAM en een x300 ?

En ja FOKKINGHARDE bottleneck
Dream on als je COD wilt spelen op een singlecore

Ter illustratie. Mijn RX2600 was al een bottleneck voor men 3200+
Net hetzelfde omgekeerd, die x300 tegenover mijn Opteron 175... Prestatiewinst minimaal

Modbreak

doe ff beetje chill mang

[Laatst bewerkt door Kosty op donderdag 19 februari 2009, om 17:17]
Tijn
;-D
Geplaatst op: 19 Feb 2009, 17:27
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Ligt eraan hoe "highend" je je volgende pc wilt maken, je kunt nu bijvoorbeeld een 4850 in je pc nu zetten, dan zul je nog aardig wat games kunnen spelen
Als je bijv. van plan bent een 4870 erin te zetten wordt dit misschien te zwaar voor je voeding nu.
Ook kan je nog ff wachten totdat de prijzen omlaag gaan, en er in de tussentijd een 7600GT, 8600GT oid. erin te zetten, dan is een hoop ook nog speelbaar

Paul
Geplaatst op: 19 Feb 2009, 17:30
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Bedankt voor de reacties. Het is misschien slimmer om naar een wat meer low-midrange videokaart te kijken om dit jaar te overbruggen door games van één à twee jaar oud te spelen.

[Laatst bewerkt door Paul op donderdag 19 februari 2009, om 17:31]
Guz
Housejunkie
moderator
Geplaatst op: 19 Feb 2009, 17:30
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Ik zou het nog een tijdje uitzitten en dan over een jaartje een goede nieuwe computer kopen want alleen een nieuwe videokaart heeft weinig zin en zal je misschien maar enkele fps meer bieden.

Tijn
;-D
Geplaatst op: 19 Feb 2009, 17:46
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Guz schreef:

Ik zou het nog een tijdje uitzitten en dan over een jaartje een goede nieuwe computer kopen want alleen een nieuwe videokaart heeft weinig zin en zal je misschien maar enkele fps meer bieden.

Een x1300 is een hele trage kaart in verhouding tot de 3500+ hoor
Wanneer je er een 8600GT oid. inzet kan je HL2 en Farcry goed spelen.

Peuwn
Geplaatst op: 19 Feb 2009, 18:42
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Ik zou wel een bottleneck kopen met ingebouwde chip voor vroem.

Paul
Geplaatst op: 21 Feb 2009, 20:45
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Ben er inmiddels bijna uit, ik ga denk ik een PC kopen bij Mycom. Mycom is s als je alles tegenover elkaar zet de meest veilige optie.
Ik ga dit model kopen, en er dan natuurlijk een videokaart in zetten(een HD4870), eventueel ook een andere voeding maar ze vertelden bij Mycom dat de voeding daarin een HD4870 gewoon zou moeten trekken:
[url]http://www.mycom.nl/Products/View/MyCom%20AMD%20Extreme%20X4%209950BE%20PC/212273.aspx[/url]

Natuurlijk is samenstellen wat goedkoper, maar ik heb nog nooit eerder een PC gebouwd, en ik ken ook niemand in de directe omgeving die het ook echt heeft gedaan, dus ja. Verder is het ook wel leuk dat je binnen 8 dagen je aankoop mag retourneren bij ze, dus als het echt een rotding is breng ik 'm gewoon terug ofcourse.

Ook heb ik daar vanmiddag met een typische tweaker/systeembouwer gesproken, was iemand die er veel ervaring mee had, en er ook een grote hobby van had gemaakt. Zo liet hij mij via hardware.info zijn systeem zien, een systeem met daarin twee 3870x2's in crossfire .

Hij liet me ook een paar voorbeelden van HD4870's zien(black knight edition bv, wat een mooie doos), en tja, vertelde gewoon veel. Beetje verkoperspraat natuurlijk, maar toch, ik ben nog nooit zo iemand met zoveel liefde voor PC's tegengekomen in een PC zaak.

En verder biedt het mobo van deze PC nog upgrademogelijkheden, het beidt ondersteuning voor toekomstige AM3 processoren, dus dat is ook gewoon mooi. Over een jaar of twee vervang ik de 9950 gewoon voor een Phenom II 940 ofzo.

[Laatst bewerkt door Paul op zaterdag 21 februari 2009, om 21:12]
Tijn
;-D
Geplaatst op: 21 Feb 2009, 21:40
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Mooi systeem!
Je kan idd later altijd nog upgraden, wanneer ze goedkoper worden
Mycom vind ik persoonlijk een goede winkel
Goede service, en ze geven je goed advies

Kosty
Geplaatst op: 21 Feb 2009, 22:39
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Paul schreef:

Ben er inmiddels bijna uit, ik ga denk ik een PC kopen bij Mycom. Mycom is s als je alles tegenover elkaar zet de meest veilige optie.
Ik ga dit model kopen, en er dan natuurlijk een videokaart in zetten(een HD4870), eventueel ook een andere voeding maar ze vertelden bij Mycom dat de voeding daarin een HD4870 gewoon zou moeten trekken:
[url]http://www.mycom.nl/Products/View/MyCom%20AMD%20Extreme%20X4%209950BE%20PC/212273.aspx[/url]

Blah

Ik moest even lachen toen er stond dat je die PC kan gebruiken voor "heavy gaming" en videobewerking, maar dat er gewoon géén videokaart inzit, en je het moet redden met de onboard 3200 chip

Wel netjes dat je er een 4870 insteekt, super kaart

Frenk
Non-Octo
Geplaatst op: 21 Feb 2009, 23:12
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Offtopic:

Ik ga ook nog een mooi pc'tje kopen met een 2,8 GHz quadcore, HD4870, 4 GB geheugen

Paul
Geplaatst op: 27 Feb 2009, 23:14
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Inmiddels zijn de plannen wat veranderd, als het goed zou morgen mijn nieuwe PC moeten aankomen met een Phenom x4 II 940, 4gb ram en een 9800gt. Uiteraard 64 bits Vista. Het is geen superpc als je keihard wilt gaan gamen, dat realiseer ik me, maar hel, hij is erg zuinig, omdat ie gebruikt maakt van hybrid sli(zoek maar op Google voor meer info), wat mij wel mooi 100 euro per jaar kan schelen.. Bovendien kan je dan wel zo'n dure bak hebben om mee te gamen, 80% van de tijd zit je er toch mee te internetten of zooi binnen te halen, en de high-end kaarten van tegenwoordig verbruiken idle ongelofelijk veel en worden erg warm. De computer zal in een klein kamertje staan waar hitte niet erg gewenst is.
De 9800gt trekt trouwens de meeste games tot nu toe gewoon prima, GTA IV bv moet te doen zijn op 1440x900 door de goede processor waar GTA IV baat bij heeft.
Over een jaar of twee kijk ik wel weer verder en zal ik 'm gewoon simpel upgraden door de graka te vervangen. De x4 940 is overigens idioot simpel en hard over te klokken, alleen al met de stockcooler.

[Laatst bewerkt door Paul op vrijdag 27 februari 2009, om 23:15]
Guz
Housejunkie
moderator
Geplaatst op: 27 Feb 2009, 23:50
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Daar zie je toch echt iets verkeerd Paul, het gaat je (bijna) geen geld besparen. Misschien zelfs helemaal niet als je kijkt naar enkele tests vanuit Tom's hardware. Ik herkende alleen die test nog vrijwel uit me hoofd, volgens mij zijn er ook andere artikelen hierover.

Bij een test waarbij de NForce 780a(dacht ik) met hybrid sli getest werd bleek dat met hybrid sli ingesteld deze zelfs meer Watts verbruikte maar wel een aardig hogere performance gaf. Je krijgt meer performance voor in verhouding minder Watts, daarom zou je dus geld kunnen besparen

En die 100 euro is wel erg veel :
Dat scheelt je dus lang geen 100 Euro wat overigens wel heel veel is, afgaande van een gemiddelde van 20 eurocent per Kwh kun je dus 500 Kwh krijgen. Waardoor een pc van 200 Watt (gemiddeld verbruik) ongeveer 105 dagen aan kunt laten staan. Bullshit...

[Laatst bewerkt door Guz op vrijdag 27 februari 2009, om 23:56]
Paul
Geplaatst op: 28 Feb 2009, 09:40
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

De computer staat hier toch bijna de hele dag aan, en gaat soms 's nachts uit. Het zou bij mij toch echt wel veel schelen.
Een serieuze test:
pcmweb
Tweakers:
tweakers
Het maakt dus wel uit, zolang het mobo er geschikt voor is. En dat zit wel goed. Ik hoop dat je iig mijn keuze kunt begrijpen. 60 euro zou ik er iig wel uit moeten kunnen halen.

[Laatst bewerkt door Paul op zaterdag 28 februari 2009, om 09:50]
Tijn
;-D
Geplaatst op: 28 Feb 2009, 13:15
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Paul schreef:

De computer staat hier toch bijna de hele dag aan, en gaat soms 's nachts uit. Het zou bij mij toch echt wel veel schelen.
Een serieuze test:
pcmweb
Tweakers:
tweakers
Het maakt dus wel uit, zolang het mobo er geschikt voor is. En dat zit wel goed. Ik hoop dat je iig mijn keuze kunt begrijpen. 60 euro zou ik er iig wel uit moeten kunnen halen.

helemaal met je eens
Als ik een nieuwe pc ga kopen ben ik ook van plan om voor een hybrid crossfire/sli systeem te gaan met een zuinige, maar toch een snelle, processor.

Guz
Housejunkie
moderator
Geplaatst op: 28 Feb 2009, 14:29
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Ik ga af op duidelijke meetresultaten en dit komt er bij mij uit:
[url]http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-hybrid-sli,1924-7.html[/url]
Niet zuiniger dus...

Als je een relatief zuinige pc wilt hebben moet je gaan kijken naar een kleine grafische kaart en de Amd E serie, dus bijvoorbeeld de 4850e met een TDP van 45 watt.

Nou succes ermee in ieder geval

📫

Nieuw privébericht

🔥

Registreren


Login