Welkom, Gast. Je bent niet ingelogd.

Ubuntu + partities

Gonaz
Geplaatst op: 16 Aug 2007, 21:06
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Hoi allemaal

Na een paar jaar twijfelen wil ik toch eens Linux installeren naast mijn Windows XP. Ik heb de cd's van Ubuntu aangevraagd (zullen binnen 2-4 weken aankomen), maar ik heb nog een paar vraagjes .

Mijn PC bestaat o.a. uit 2 harde schijven: een externe FAT32-schijf en een interne NTFS-schijf.
Op de NTFS-schijf staat Windows XP, en aan deze schijf wil ik niet komen.
Op de FAT32-schijf staan mijn video's, cursussen, liedjes enz (er staan geen programma's op geïnstalleerd).

Ik zou Ubuntu willen installeren op de FAT32-schijf (kan niet anders). Maar ik zou eens willen weten hoeveel partities ik moet maken, want ik zou mijn bestanden (zie hierboven) willen behouden (sommige zijn gekoppeld aan iTunes). Ik zou ook nog willen weten wanneer ik die partities moet maken (voor of tijdens de installatie)
BTW: NTFS-schijf is de C-schijf en FAT32-schijf is de D-schijf

Dank bij voorbaat
Gonaz

Stfn
1th
Geplaatst op: 16 Aug 2007, 21:33
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Meestal zit in de Ubuntu installatie wel een gedeelte waar je de partitie`s kan aanmaken. Tenminste in mijn versie wel die ik ook gratis heb aangevraagd. Daar spreekt het allemaal voor zich zelf.

Bestanden kan je gewoon houden want die kan Linux ook gewoon lezen. Maar volgens mij heb je wel iets van een linux swap partitie nodig. Maar ik weet niet precies meer hoe dat nou zat.

Gonaz
Geplaatst op: 16 Aug 2007, 21:37
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Bedankt, dus heb ik 3 partities nodig: mijn originele, de swap en die voor linux. Heb ook zoiets gelezen in de handleiding, die van linux zou als xt3 ofzoiets geformateerd moeten zijn, het is ingewikkeld

[Laatst bewerkt door Gonaz op donderdag 16 augustus 2007, om 21:38]
Gonaz
Geplaatst op: 17 Aug 2007, 20:10
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Hoi
Na wat opzoekingswerk heb ik gevonden dat Ubuntu 3 partities nodig heeft: een home, een root en een swap.
De swap is hetzelfde als het wisselbestands in Windows XP (correct me if i'm wrong). Voor de swap zou ik 1 GB reserveren.
De root is voor systeembestanden, maar rekent Ubuntu ook geïnstalleerde programma's als een systeem bestands, met andere woorden: hoeveel zou ik daar voor reserveren.
Btw: zou die swap veel nut hebben, ik heb een HDD via USB2.0 (dus wat trager).

Jesse
House<3
Geplaatst op: 17 Aug 2007, 20:38
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

LOok @ wikipedia van ubuntu

Gonaz
Geplaatst op: 17 Aug 2007, 20:42
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Hawk schreef:

LOok @ wikipedia van ubuntu

Heb ik gedaan, maar zij gaan ervan uit dat je migreert of Ubuntu installeert op dezelfd disk van windows, ik niet dus . Heb toch gevonden hoe het moet op 2 schijven (uitleg bestond niet in het nederlands)

[Laatst bewerkt door Gonaz op vrijdag 17 augustus 2007, om 20:50]
Sh1ver
Geplaatst op: 17 Aug 2007, 21:01
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Het is toch waar dat je wanneer je die ubuntu disc je niets moet betalen hé. of nadien wel?

Gonaz
Geplaatst op: 17 Aug 2007, 21:09
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Sh1ver schreef:

Het is toch waar dat je wanneer je die ubuntu disc je niets moet betalen hé. of nadien wel?

Het is volledig gratis (via https://shipit.ubuntu.com/)

Sh1ver
Geplaatst op: 17 Aug 2007, 21:10
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Oké dankje

Ze gebruiken je adres toch ook niet voor derde doeleinde hé ?

te laat heb al aangevraagd

En als je die CD nu kwijtspeelt mag je er dan nog 1 aanvragen ? :s

[Laatst bewerkt door Sh1ver op vrijdag 17 augustus 2007, om 21:19]
Gonaz
Geplaatst op: 17 Aug 2007, 21:20
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Ja je mag opnieuw aanvragen, ik heb er direct 3 besteld, denk wel dat ze je email-adres niet verkopen.

Sh1ver
Geplaatst op: 17 Aug 2007, 21:24
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Waarom direct 3?
En allemaal met hetzelfde account?

Gonaz
Geplaatst op: 17 Aug 2007, 21:25
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Ja, er staat een optie voor 3 CD's, als een CD kapot gaat heb ik dan nog 1. En er stond geen optie voor 2 CD's.

Sh1ver
Geplaatst op: 17 Aug 2007, 21:26
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Ow ok dankje
Heb ik er ook even maar 3 van gemaakt

[Laatst bewerkt door Sh1ver op vrijdag 17 augustus 2007, om 21:28]
Riciboy
GewoonBriljant
Geplaatst op: 17 Aug 2007, 22:22
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

hmm, ik heb ubuntu al zelf op cd gebrand.. misschien wel leuk om hun 3 cd's te laten versturen dan zijn ze 'orgineel'

DJVG
&#61514;
Geplaatst op: 18 Aug 2007, 01:38
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Heb hier nog een heel pakketje (stuk of 20 cd's) gratis bij mij aftehalen

Thaan
Aka "Gerwin"
moderator
Geplaatst op: 18 Aug 2007, 01:48
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Sh1ver schreef:

Ow ok dankje
Heb ik er ook even maar 3 van gemaakt

Ik heb meer dan 100 van die cd's, maak je niet zo druk.

Een ext2 of ext3 partitie gebruikt 'ie, reiserFS kan eventueel ook.
Bij je bestelde cd zit ook een live cd, hoef je niks te installeren, kun je toch linux gebruiken.
Als je installed kun je altijd nog de partitie verwijderen en weer aan je oude FAT of NTFS partitie toevoegen, dus kan je weinig fout doen, gewoon niet je complete partitie formatteren, maar nieuwe partitie ernaast zetten. Wel eerst ruimte van je eerste partitie afhalen. Gebruik Partition Magic anders om ruimte van je oude partitie af te halen.

Gonaz
Geplaatst op: 18 Aug 2007, 10:33
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Thaan schreef:

...

Maar in de installer zit toch een partitionerings-programma.
Dus nu heb ik een FAT-32 (niet gepartitioneerd), ik installeeer Ubuntu, hij vraagt welke partitie's en hoeveel ik er wil. Eerst verklein ik mijn oude partitie van 250 GB naar 100 GB. Ik kies een swap van 1,5GB een root van 10GB en een home van 138,5 GB. De swap krijgt als formaat Linux-swap. De rest een xt3.
Is dit alles mogelijk, ben alleen niet zeker van de oude partitie te verkleinen (er staan geen geïnstalleerde programma's of een OS op).

Gonaz
Geplaatst op: 26 Aug 2007, 21:54
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Hey allemaal

Ik dacht bij mezelf: "ik zal maar ff melden dat ik nu met Ubuntu werk". Dus na 2 dagen installeren heb ik Ubuntu werkend gekregen (ik had eerst Ubuntu op een externe hdd gezet, dit mocht dus niet).
Aangezien dit topic over de partities eigenlijk gaat. Ik heb nu een swap en een / (root, ext2 formatted) op mijn interne harde schijf. Een home heb ik niet gemaakt maar wel een 2e partitie op mijn externe schijf (een fat32, dan kan ik ook gemakkelijk via windows aan die bestanden).
Alles werkt lekker, (heb mijn Dreamweaver draaiend gekregen onder Ubuntu ). Tot nu toe niets dan lof over Ubuntu

Stfn
1th
Geplaatst op: 26 Aug 2007, 21:58
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Gonaz schreef:

Hey allemaal

Ik dacht bij mezelf: "ik zal maar ff melden dat ik nu met Ubuntu werk". Dus na 2 dagen installeren heb ik Ubuntu werkend gekregen (ik had eerst Ubuntu op een externe hdd gezet, dit mocht dus niet).
Aangezien dit topic over de partities eigenlijk gaat. Ik heb nu een swap en een / (root, ext2 formatted) op mijn interne harde schijf. Een home heb ik niet gemaakt maar wel een 2e partitie op mijn externe schijf (een fat32, dan kan ik ook gemakkelijk via windows aan die bestanden).
Alles werkt lekker, (heb mijn Dreamweaver draaiend gekregen onder Ubuntu ). Tot nu toe niets dan lof over Ubuntu


Hier werkt het ook altijd prima maar iemand een idee hoe ik Counter Strike onder Ubuntu draaiend kan krijgen ? xD

📫

Nieuw privébericht

🔥

Registreren


Login