Welkom, Gast. Je bent niet ingelogd.

Dualscreen kleurenverschil

Died
Geplaatst op: 30 Nov 2007, 16:11
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Ha mensen,
Een tijdje geleden heb ik een tweede scherm gekocht. Een Belinea 2225 SW1, dezelfde die ik al had Dus ik sluit hem aan, maar ik zie een kleureverschil, ik denk #care dat komt omdat ik met de ene een verlengkabel heb en met de andere niet.
Vandaag heb ik die verlengkabel weggehaald, en ik zie dat er nog steeds een kleurenverschil is. Omdat dit toch wel een eetje irritant is, wil ik graag weten hoe ik het normaal krijg.
Voor zover ik weet heb ik alle drivers geinstald, en de instellingen staan hetzelfde.

Iemand die mij kan helpen?

Maarten
Geplaatst op: 30 Nov 2007, 16:14
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Kan zijn dat beide schermen anders gefabriceerd zijn en dat er dus wel degelijk een verschil zit in beide schermen.

Christan
Pwn erd
Geplaatst op: 30 Nov 2007, 16:25
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

heb je een nieuwe videokaart of zo'n oud gammel ding?

Died
Geplaatst op: 30 Nov 2007, 16:26
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Christan schreef:

heb je een nieuwe videokaart of zo'n oud gammel ding?

Best een oude.
Een Radeon 9550 dacht ik...

Christan
Pwn erd
Geplaatst op: 30 Nov 2007, 16:39
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Ligt miss aan je videokaart dan.

Heb hier een 9250 (nog ouder) en draai dan op 1280*1024 (beide schermen) en mijn secondary scherm is wazig.

Dus volgensmij trek je te veel uitje videokaart en dat kan hij dan niet aan.

Rian
Geplaatst op: 30 Nov 2007, 16:58
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Licht gewoon aan je scherm denk ik, van elk model komt er zowat elk jaar een nieuwe met een vaak een nieuw paneeltje erin waar je niks van ziet, dit vaak omdat ze dezelfde kwaliteit dan ineens goedkoper kunnen krijgen en dan gooien ze die erin.

Died
Geplaatst op: 30 Nov 2007, 17:03
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Rian schreef:

Licht gewoon aan je scherm denk ik, van elk model komt er zowat elk jaar een nieuwe met een vaak een nieuw paneeltje erin waar je niks van ziet, dit vaak omdat ze dezelfde kwaliteit dan ineens goedkoper kunnen krijgen en dan gooien ze die erin.

Kennelijk is het dus niet dezelfde kwaliteit.
En trouwens, ik heb het nog ens nagekeken:
Mijn vader had het tweede scherm een week na de eerste gekocht, en later heb ik het ongebruikt overgekocht. Dus ik denk dat ihet inderdaad aan mijn kaart ligt.

Christan
Pwn erd
Geplaatst op: 30 Nov 2007, 17:04
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Draai de kabels eens om.
Dus dan wordt je 2e scherm je primary scherm.

Als het probleem nu op je andere scherm zit ligt het aan je videokaart.

Thaan
Aka "Gerwin"
moderator
Geplaatst op: 30 Nov 2007, 17:28
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Het ligt aan je videokaart? Kan het me niet voorstellen. Die produceert geen andere kleuren op je scherm dan een andere kaart met dezelfde kleurinstellingen in windows.

Het ligt waarschijnlijk aan:
Je ene scherm gebruikt een DVI kabel en je andere scherm een VGA kabel. Dus het ene scherm analoog, en de andere digitaal. Dan krijg je zowieso een verschil.

Daarnaast is het logischer dat het verschil zit in de panelen in je scherm. Je hebt ze niet tegelijk gekocht, ze hebben dus allebei een andere productiedatum en dus zal er verschil in zitten. Dit is dus vooral te merken aan de kleuren.

Probeer bij de instellingen van je scherm qua contrast enz zoveel mogelijk te wijzigen dat ze meer op elkaar lijken.

Died
Geplaatst op: 30 Nov 2007, 18:10
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Thx Thaan.
Inderdaad een met VGA en een @ DVI, maar een van de twee wordt ook nog eens geconverted omdat in mijn beeldscherm alleen VGa past. Dus ik heb twee verschillende ports @ mijn videokaart.
Ga ik toch eens kijken naar een videokaart met 2x VGA

Thaan
Aka "Gerwin"
moderator
Geplaatst op: 30 Nov 2007, 18:31
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Spunk schreef:

Thx Thaan.
Inderdaad een met VGA en een @ DVI, maar een van de twee wordt ook nog eens geconverted omdat in mijn beeldscherm alleen VGa past. Dus ik heb twee verschillende ports @ mijn videokaart.
Ga ik toch eens kijken naar een videokaart met 2x VGA

Ik bedoelde met oorzaak van het kleurenverschil dus niet de aansluiting eigelijk.
Daarnaast zou je juist DVI moeten kiezen dan, dat is namelijk digitaal en dus beter. Hierdoor is het scherm dat met VGA aangesloten wordt iets onscherper dan het DVI scherm.

Maar het ligt dus aan het feit dat je 2 verschillende panelen in je schermen hebt, en dat is dus niet op te lossen. Je kan de kleuren zoveel mogelijk op elkaar afstellen, maar op te lossen is het niet.

Tijn
;-D
Geplaatst op: 30 Nov 2007, 18:45
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Als ze allebei hetzelfde zijn kan je proberen om op beide monitoren te resetten met de optie 'Factory defaults' of iets dergelijks
Dan moeten ze dezelfde kleurinstellingen hebben

Thaan
Aka "Gerwin"
moderator
Geplaatst op: 30 Nov 2007, 19:18
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Tijn schreef:

Als ze allebei hetzelfde zijn kan je proberen om op beide monitoren te resetten met de optie 'Factory defaults' of iets dergelijks
Dan moeten ze dezelfde kleurinstellingen hebben

Dus niet, want het zijn verschillende panelen, en geven de kleuren dus ook verschillend weer, ondanks dat ze op factory default staan.

Dat is al meerdere keren gemeld, lees voortaan aub.

Robertenzo
Geplaatst op: 30 Nov 2007, 20:25
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Onderaan je beeldscherm staat er als het goed is een menu.

daar kan je alles zowat instellen.
Dus via die knopjes onderin, onder het logotje

Nanne
Doe een wens!
Geplaatst op: 01 Dec 2007, 00:37
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Ik heb dit beeldscherm ook. Hij is erg goed. Neem een nvidia geforce 8-serie... Die hebben dacht ik allemaal wel 2xdvi.

Thaan
Aka "Gerwin"
moderator
Geplaatst op: 01 Dec 2007, 01:28
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Nanne schreef:

Ik heb dit beeldscherm ook. Hij is erg goed. Neem een nvidia geforce 8-serie... Die hebben dacht ik allemaal wel 2xdvi.

SNAP HET NOU, VOOR DE ZOVEELSTE KEER: HET PROBLEEM LIGT NIET BIJ DE VIDEOKAART!

Hoevaak moet dat gemeld worden voordat iemand het snapt?
Het ligt er gewoon aan dat het een ander paneel is dat in zen nieuwe scherm zit en die is niet identiek aan zen andere paneel.

Maarten
Geplaatst op: 01 Dec 2007, 08:34
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Thaan, dat die mensen dat niet snappen is hun probleem, sluit dit topic dan? Dan ben je daar vanaf want Spunk weet nu ook dat het een probleem is die niet opgelost kan worden. Daarmee vermijd je ook meteen verder gezeik.

Thaan
Aka "Gerwin"
moderator
Geplaatst op: 01 Dec 2007, 09:57
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Maarten schreef:

Thaan, dat die mensen dat niet snappen is hun probleem, sluit dit topic dan? Dan ben je daar vanaf want Spunk weet nu ook dat het een probleem is die niet opgelost kan worden. Daarmee vermijd je ook meteen verder gezeik.

Bij de volgende kudtreactie zal ik dat ook zeker doen. Maar Spunk heeft nog geen teken van leven gegeven, dus daar wachten we nog even op.

Died
Geplaatst op: 01 Dec 2007, 12:43
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Nou daar ben ik dan weer.
Thaan, is het mogenlijk dat als er een week verschil zit tussen de aankopen dat er een ander paneel in zit?
Laten we ervan uitgaan dat de panelen heztlfde zijn, want ik weet het dus niet zeker.

Jij zegt, dat als ik een nieuwe videokaart zou gaan kopen, ik er een zou moeten nemen met 2DVI aansluitingen.
Helaas kan in dit beeldscherm alleen maar VGA. Dus dan zou ik ze allebei moeten converten. Tast dit dan niet de kwaliteit aan?

Thaan
Aka "Gerwin"
moderator
Geplaatst op: 01 Dec 2007, 13:26
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

Spunk schreef:

Nou daar ben ik dan weer.
Thaan, is het mogenlijk dat als er een week verschil zit tussen de aankopen dat er een ander paneel in zit?
Laten we ervan uitgaan dat de panelen heztlfde zijn, want ik weet het dus niet zeker.

Jij zegt, dat als ik een nieuwe videokaart zou gaan kopen, ik er een zou moeten nemen met 2DVI aansluitingen.
Helaas kan in dit beeldscherm alleen maar VGA. Dus dan zou ik ze allebei moeten converten. Tast dit dan niet de kwaliteit aan?


Ja de panelen kunnen verschillend zijn. Het gaat namelijk om de productie datum. Als ze dat scherm al een hele poos ergens achter hadden liggen en nu pas verschepen, terwijl je andere scherm wel vers uit de fabriek komt gerold heb je verschillende panelen.
De oplossing andere videokaart heeft niks te maken met je kleurenverschil, maar met het verschil dat je op het scherm dat met VGA aangesloten is iets minder scherp is (bijna niet zichtbaar minder scherp).
Als je allebei op VGA aansluit merk je dit al niet meer, want dan heb je al geen vergelijkingsmateriaal meer, en zal het je ook niet storen. Zelf heb ik ook 1 scherm op VGA en 1 op DVI, ik zie heel licht scherpteverschil bij het scherm op VGA, maar dat stoort me niet.

Over kwaliteitsverlies van VGA naar DVI weet ik niet zoveel, ik ga ervan uit dat er geen kwaliteits verlies optreed omdat je van analoog naar digitaal gaat. De andere kant op ga ik er ook vanuit dat je nergens last van hebt, maar dat kun je beter op google opzoeken.

📫

Nieuw privébericht

🔥

Registreren


Login